Dla mediów
Pacjent ma prawo do złożenia skargi
28.04.2025
- W ubiegłym roku do Świętokrzyskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Kielcach wpłynęło 97 skarg.
- W 2022 było ich 159. Mamy tendencję malejącą.
- Skargi dotyczyły m.in. utrudnionego dostępu do świadczeń zdrowotnych, ich jakości oraz zachowania personelu.
Pacjent ma prawo do:
- ochrony zdrowia,
- równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- natychmiastowego udzielenia mu świadczeń zdrowotnych (w przypadku zgłoszenia się do zakładu opieki zdrowotnej) ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia niezależnie od okoliczności.
Jak wynika z danych Sekcji Skarg i Wniosków do ŚOW NFZ w ostatnich trzech latach ilość skarg klientów na placówki udzielające świadczeń opieki zdrowotnej; finansowanych ze środków publicznych zdecydowanie zmalała.
- W 2022 roku wpłynęło 159 skarg.
- W 2023 roku było ich o wiele mniej – 110.
- W 2024 roku zarejestrowano 97 skarg.Czego dotyczyły?
W szczególności:
- utrudnionego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej (56):
– braku kontaktu telefonicznego z placówką,
– długiego okresu oczekiwania na wizytę lekarską,
– odmowy udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej,
– braku bieżącej rejestracji do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pediatry oraz lekarza specjalisty,
– utrudnionego dostępu do świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej – z powodu rejonizacji, braku lekarza oraz pediatry na dyżurze,
– odmowy rejestracji pacjenta zgodnie z przysługującymi uprawnieniami szczególnymi (tj. np. Zasłużonemu Honorowemu Dawcy Krwi, osobie z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, kobiecie w ciąży),
- zastrzeżeń do jakości udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej (41).
Gdzie można złożyć skargę?
Skargi przyjmują bezpośrednio placówki ochrony zdrowia oraz Świętokrzyski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia (dla woj. świętokrzyskiego).
W przypadku, gdy:
- skarga dotyczy pracownika placówki zdrowia powinna być złożona bezpośrednio u przełożonego lub dyrektora na miejscu wykonywanych świadczeń opieki zdrowotnej,
- w drugim etapie, jeżeli skarżący nie jest zadowolony z załatwienia sprawy może się zwrócić się do Oddziału Wojewódzkiego NFZ: Świętokrzyski Oddział Wojewódzki NFZ, ul. Jana Pawła II 9, 25-025 Kielce.
Skargi powinny zawierać imię i nazwisko oraz dokładny adres osoby składającej. Jest to warunek do rozpatrzenia wniosku.
Przyjmowane są:
- pisemnie,
- pocztą elektroniczną – opatrzone podpisem elektronicznym ,
- ustnie do protokołu.
Jeżeli:
- sprawa dotyczy personelu medycznego, błędu w procesie leczenia, nieetycznego postępowania, to pacjent zwraca się do:
Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Okręgowej Izby Lekarskiej – Świętokrzyska Izba Lekarska, 25-155 Kielce, al. Ks. Jerzego Popiełuszki 43, e-mail:
sekretariat@sil.apsnet.pl, tel. 41 362 13 81, tel./faks: 41 362 15 00,
- w przypadku zastrzeżeń do pracy pielęgniarek lub położnych do:
Okręgowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej – Świętokrzyska Izba Pielęgniarek i Położnych, 25-522 Kielce, ul. Nowy Świat 32A, tel. 41 300 26 62, 41 315 61 87, e-mail: izba@sipip.kielce.pl.
Gdy łamane są prawa pacjenta:
- Pacjent ma prawo powiadomić o tym bezpośredniego przełożonego lekarza (ordynatora oddziału, dyrektora szpitala, kierownika przychodni), a także samorząd lekarski.
- Zawiadomić Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa, bezpłatna ogólnopolska infolinia – (czynna całodobowo ): 800 190 590.
- W przypadku łamania praw pacjenta odnośnie danych osobowych można zwrócić się do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
- W przypadkach łamania prawa możliwe jest również zawiadomienie właściwych organów.
Ważne! Na rozpatrzenie skargi podmiot ma miesiąc czasu ale powinien ją rozpatrzyć bez zbędnej zwłoki lub w przypadku błędnego skierowania sprawy w ciągu siedmiu dni przekazać ją do właściwego organu.
Źródło: Zespół Komunikacji Społecznej i Promocji