Dla mediów

Dla mediów

Pacjent ma prawo do złożenia skargi

28.04.2025
  • W ubiegłym roku do Świętokrzyskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Kielcach wpłynęło 97 skarg.
  • W 2022 było ich 159. Mamy tendencję malejącą.
  • Skargi dotyczyły m.in. utrudnionego dostępu do świadczeń zdrowotnych, ich jakości oraz zachowania personelu.

Pacjent ma prawo do:

  • ochrony zdrowia,
  • równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
  • natychmiastowego udzielenia mu świadczeń zdrowotnych (w przypadku zgłoszenia się do zakładu opieki zdrowotnej) ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia niezależnie od okoliczności.

Jak wynika z danych Sekcji Skarg i Wniosków do ŚOW NFZ w ostatnich trzech latach ilość skarg klientów na placówki udzielające świadczeń opieki zdrowotnej; finansowanych ze środków publicznych zdecydowanie zmalała.

  • W 2022 roku wpłynęło 159 skarg.
  • W 2023 roku było ich o wiele mniej – 110.
  • W 2024 roku zarejestrowano 97 skarg.Czego dotyczyły?

W szczególności:

  • utrudnionego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej (56):
    – braku kontaktu telefonicznego z placówką,
    – długiego okresu oczekiwania na wizytę lekarską,
    – odmowy udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej,
    – braku bieżącej rejestracji do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pediatry oraz lekarza specjalisty,
    – utrudnionego dostępu do świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej – z powodu rejonizacji, braku lekarza oraz pediatry na dyżurze,
    – odmowy rejestracji pacjenta zgodnie z przysługującymi uprawnieniami szczególnymi (tj. np. Zasłużonemu Honorowemu Dawcy Krwi, osobie z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, kobiecie w ciąży),
  • zastrzeżeń do jakości udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej (41).

Gdzie można złożyć skargę?

Skargi przyjmują bezpośrednio placówki ochrony zdrowia oraz Świętokrzyski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia (dla woj. świętokrzyskiego).

W przypadku, gdy:

  • skarga dotyczy pracownika placówki zdrowia powinna być złożona bezpośrednio u przełożonego lub dyrektora na miejscu wykonywanych świadczeń opieki zdrowotnej,
  • w drugim etapie, jeżeli skarżący nie jest zadowolony z załatwienia sprawy może się zwrócić się do Oddziału Wojewódzkiego NFZ: Świętokrzyski Oddział Wojewódzki NFZ, ul. Jana Pawła II 9, 25-025 Kielce.

Skargi powinny zawierać imię i nazwisko oraz dokładny adres osoby składającej. Jest to warunek do rozpatrzenia wniosku.
Przyjmowane są:

  • pisemnie,
  • pocztą elektroniczną – opatrzone podpisem elektronicznym ,
  • ustnie do protokołu.

Jeżeli:

  • sprawa dotyczy personelu medycznego, błędu w procesie leczenia, nieetycznego postępowania, to pacjent zwraca się do:
    Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Okręgowej Izby Lekarskiej – Świętokrzyska Izba Lekarska, 25-155 Kielce, al. Ks. Jerzego Popiełuszki 43, e-mail:
    sekretariat@sil.apsnet.pl, tel. 41 362 13 81, tel./faks: 41 362 15 00,
  • w przypadku zastrzeżeń do pracy pielęgniarek lub położnych do:
    Okręgowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej – Świętokrzyska Izba Pielęgniarek i Położnych, 25-522 Kielce, ul. Nowy Świat 32A, tel. 41 300 26 62, 41 315 61 87, e-mail: izba@sipip.kielce.pl.

Gdy łamane są prawa pacjenta:

  • Pacjent ma prawo powiadomić o tym bezpośredniego przełożonego lekarza (ordynatora oddziału, dyrektora szpitala, kierownika przychodni), a także samorząd lekarski.
  • Zawiadomić Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa, bezpłatna ogólnopolska infolinia – (czynna całodobowo ): 800 190 590.
  • W przypadku łamania praw pacjenta odnośnie danych osobowych można zwrócić się do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  • W przypadkach łamania prawa możliwe jest również zawiadomienie właściwych organów.

Ważne! Na rozpatrzenie skargi podmiot ma miesiąc czasu ale powinien ją rozpatrzyć bez zbędnej zwłoki lub w przypadku błędnego skierowania sprawy w ciągu siedmiu dni przekazać ją do właściwego organu.

Źródło: Zespół Komunikacji Społecznej i Promocji